Urmărește-mă și pe Facebook!

vineri, 24 octombrie 2014

"Iepurii" electorali

Later edit: imi plac oamenii adaptabili! Fotografia de mai jos am realizat-o din tramvai, dupa 5 km. de mers pe jos prin Arad si m-a facut sa rad. In completarea post-ului de mai jos, pot sa va spun ca in Arad nu sunt decat cateva bannere cu Ponta (ca cel din fotografie) si multe mesh-uri sau panouri cu Iohannis. Nu am vazut nimic altceva si m-am plimbat foarte mult prin oras.


Post-ul anterior a fost legat de tenis, asa ca m-am gandit, fiind in drum spre Arad, acolo unde Mariuca va avea concurs de gimnastica ritmica, sa pastrez tematica sportiva si in cadrul acestui articol. :)

Cu siguranta ati auzit de "iepurii" din atletism... nigerienii de la 10.000 metri i-au ridicat la rang de arta. Iepurii de sacrificiu sunt acei sportivi care nu au (inca) sanse sa castige cursa, dar tin trena unui alt sportiv, pentru a il favoriza pe parcursul alergarii sau chiar pe final. Adica ei nu lasa pe nimeni in fata lor sau intre ei si vizatul castigator si recurg chiar la tactici de descurajare (coate, piedici etc.). De aceea, dar nu numai, aceasta practica a fost interzisa. Pentru ca este o tactica lipsita de fair play.

- Expresia "iepure de sacrificiu" a fost preluata in mai multe domenii si reprezintă sacrificarea voita a cuiva in scopul obtinerii unei victorii a echipei din care face parte cel sacrificat. - sursa wikipedia

Dar sa revenim la oile noastre... :)

Saptamana trecuta am facut 3 ore de acasa pana in Buftea si retur. Cu masina. In acest timp de maxima pierdere pentru mine, am analizat comunicarea electorala stradala. Deh, publicitatea joaca de vreo 13 ani un rol activ in viata mea... Asa ca nu m-am putut abtine.

Ii iau la rand pe candidati:

imagine preluata de pe Mediafax.ro

1. Ponta are cele mai variate bannere, mesh-uri si panouri stradale. Am vazut poza clasica, poza cu el la tribuna si mai multe afise doar cu scris. A continuat tema de la alegerile europarlamentare, cu tricolorul si motivele populare. Interesanta alegere, specularea nationalismului.

Mi-a placut:
varietatea, dupa cum am spus si mai sus, atat din punct de vedere modalitati de expunere, cat si tipuri distincte de mesaje
- numarul foarte mare de reclame
- rapiditatea ajustarii mesajelor (exemplu "Doar Ponta protejeaza pensiile"), care am senzatia ca nu a fost gandita inainte de campanie, ci a fost o completare de moment
- renuntarea la trandafir si culoarea rosie peste tot (inclusiv la cravata)
- folosirea initialei V, de la Victor, ca o bifa in fata numelui de familie

Nu mi-a placut:
- design-ul anumitor reclame lasa de dorit, deoarece tricolorul nostru este o varza cromatica. Multe bannere obosesc ochiul, sunt prea incarcate si prea colorate, mesajul disipandu-se, pierzandu-si importanta.
- nu am retinut (si asta este grav!) care este sloganul lui. Da' chiar, are slogan?



imagine preluata de pe adevarul.ro

2. Iohannis a trebuit sa foloseasca in comunicare cuvantul "Romania", datorita originii sale, precum si a numelui sau. Sloganul "Romania lucrului bine facut" suna bine, este suficient de lung pentru a nu cadea in derizoriu, dar suficient de scurt pentru a exprima ceva concret.

Mi-a placut: 
- slogan clar, bine definit
- renuntarea la sacou in fotografie
- o atitudine transanta, in ton cu sloganul

Nu mi-a placut:
- lipsa varietatii. Daca a ales un landscape, este aceeasi fotografie, nu una noua.
- ca lasa o senzatie de mamut, adica o persoana care nu este adaptabila la vremurile acestea

imagine preluata de pe romaniatv.net

3. Udrea. Ce as putea sa spun eu nou, cand cred ca s-a spus tot? :)) Insa sa nu facem discriminari... sa terminam analiza. Afisele lui Udrea spun un singur lucru: ca este buna. Ceea ce este total adevarat! Si foarte tare de comunicat. Bine, nu intr-o campanie pentru alegerile prezidentiale, zic oamenii inteligenti. Dar cine a spus ca ea ne comunica noua?! Fiecare reclama care isi atinge target-ul, este o reclama absolut geniala. Iar eu cred ca ea a obtinut ce si-a dorit cu aceasta campanie.

Mi-a placut:
- mesajul duo: buna pentru ceva, buna pentru Romania, ajustat cu o fotografie adecvata (ea cu casca de constructor, ea cu o inima mare, rosie, in piept etc.). Important este sa retii ca este buna.
- alegerea unui compleu alb, cu fusta decenta, nu scurta, cum au spus unii. Alegerea fiind combinata cu un design extrem de profi (fundal alb, font excelent ales), rezultatul este o comunicare "clean", fresh, tinereasca.
- targetare clara a unei parti a electoratului, nu mesaje mass market
- comunicarea site-ului pe afis, cu un alt nume decat al ei, avand aceeasi consecventa - RomaniaFrumoasa.ro

Nu mi-a placut:
- imaginea unui posibil presedinte care se bazeaza pe sex-appeal. Cum ar fi o intalnire Merkel - Udrea? Exact! Un presedinte trebuie sa aiba cu ce, nu sa arate cu ce. Daca era sotie de fotbalist, era perfect!
- lipsa "substantei" si a promisiunilor care sa dea senzatia, macar, ca pot fi realizabile

imagine preluata de pe rasunetul.ro

4. Tariceanu este cam pe acelasi calapod cu Iohannis. Al comunicarii electorale stradale, cel putin. Are un singur afis, pe fundal bleumarin, scris alb, cu fotografie sau fara. Adica nemteste, scurt si la obiect.

Mi-a placut:
- stilul Apple-like al comunicarii: mesaj concis, accent pe numele lui, imagine masculina

Nu mi-a placut:
- lipsa varietatii mesajelor
- numar mic de bannere


Si acum va provoc sa facem impreuna un mic exercitiu: care credeti ca sunt "iepurii" in aceasta campanie electorala? Unde credeti ca se vor duce voturile lui Tariceanu? Dar ale lui Udrea?

La Tariceanu, cel putin, raspunsul este evident: repet, este pe acelasi calapod cu Iohannis si mesajele sunt masculine, nemtesti, precise.

Dar la Udrea nu prea este asa de evident... nu-i asa? Sa se duca catre cealalta femeie din cursa, catre Macovei? Sau catre unul dintre ceilalti? Sau nicaieri? Daca cei care o voteaza pe Udrea nu mai voteaza in turul doi, atunci ea nu a fost un iepure de sacrificiu. Insa intuitia imi spune ca este si ea un iepure de sacrificiu. Voi ce parere aveti?

Niciun comentariu: